Om te zorgen dat je in Google gevonden wordt zijn er heel veel factoren om rekening mee te houden. Heb je een goede snelle website met relevante inhoud en verwijzen andere sites naar jouw site dan scoor je beter. Websites die veel autoriteit hebben scoren beter in Google. Maar hoe doe je dat? Hoe scoor je beter in Google.
In dit artikel geef ik een paar tips die je kunt toepassen zodat je hoger in de zoekresultaten van Google kan komen. Of je helemaal bovenaan de lijst komt is echter nooit te garanderen. Dat hangt van zoveel factoren af en daarnaast verandert Google ook regelmatig de manier waarop websites worden beoordeeld. Door te letten op onderstaande punten kun je er wel voor zorgen dat jouw site beter scoort en gevonden wordt.
Hoe ‘leest’ Google mijn website?
De computers van Google bekijken iedere website op het internet en bewaren informatie over de inhoud van de site. Waar gaat het over, hoe zit de site in elkaar, welke pagina’s zijn er, verwijzen andere sites ernaar, en nog veel meer.
Grofweg kan je zeggen dat er twee categorieën van voorwaarden zijn waarmee Google een website beoordeeld.
- Technische voorwaarden
- Inhoudelijke voorwaarden
Op basis van al die informatie wordt bepaald of de website relevant genoeg is en autoriteit heeft of niet. Wanneer iemand op bepaalde zoekopdracht doet komen de sites die het meeste relevant zijn voor die zoekterm bovenaan in de resultaten te staan.
De techniek achter de web site
Zoals gezegd zijn er technische zaken om rekening mee te houden. Op het Gastouderonline-platform zorgen we standaard dat iedere site voldoet aan de technische voorwaarden welke Google belangrijk vindt.
- Je krijgt standaard een SSL certificaat voor een beveiligde verbinding (HTTPS);
- Standaard responsive design waardoor je site op mobiel te bekijken is;
- Het platform draait bovenop WordPress waar miljoenen andere site op draaien;
- Een optimale snelheid;
- Er is standaard een module voor zoekmachine-optimalisatie met standaard sitemap voor betere indexering, automatisch maken van meta-descriptions per pagina en duidelijke HTML code op de achtergrond zodat Google de site kan ‘lezen’.
Over de technische voorwaarden hoef jij je dus niet druk om te maken wanneer je een site bij Gastouderonline.nl hebt.
Dan kun je aan de slag met het andere belangrijke onderdeel en dat is de inhoud van de site.
De inhoud van de website: kies de juiste zoektermen
Google ‘leest’ een website door alle pagina’s en de testen daarin te beoordelen. Een duidelijke structuur en aandacht voor de inhoud helpen mee om beter in de zoekresultaten te scoren.
Het belangrijkste is dat je bepaalt op welke zoektermen je gevonden wil worden. Stel dat je een gastouder bent in Nijmegen en iemand zoekt op de term ‘gastouder’ dan is het uitgesloten dat je daarbij op de eerste of tweede pagina van de zoekresultaten komt. Maar wanneer iemand de zoekopdracht ‘gastouder Nijmegen‘ gebruikt dan is de kans al groter dat jouw website naar boven.
Als je ervoor zorgt dat de voor jou relevante zoektermen in de teksten op de pagina’s van de website staan kun je beter scoren. Bedenk voor jou relevante zoektermen waarop je gevonden wil worden en maak per zoekwoord één pagina waarin dat woord centraal staat. De regel is grofweg dat je in een tekst van 350 woorden, tien keer de zoekterm moet gebruiken om Google te laten begrijpen dat die pagina over die term gaat.
Tips
Waar moet je nog meer op letten:
- Schrijf relevante inhoud waar je doelgroep wat aan heeft. Bijvoorbeeld een heldere uitleg wat jij als gastouder doet op een dag;
- Schrijf eigen teksten en maak unieke inhoud. Iets overnemen wat op een andere site al staat werkt niet;
- Update het af en toe, door bijvoorbeeld twee keer per week een nieuwsbericht te plaatsen. Zet hiervoor de ‘Nieuws module’ aan in de basisinstellingen van je site;
- Een eigen domeinnaam, helpt ook mee;
- Zorg ervoor dat andere sites naar jou verwijzen. Dus plaats je link op andere sites zoals websites van gastouderbureaus, profielen sites en Facebook.
Even wachten…
Het opbouwen van autoriteit kost veel tijd en het duurt even voordat Google je website beter indexeert. Een aanpassing heeft niet meteen effect, alle verbeteringen samen zorgen op langere termijn voor een beter resultaat. Het is vooral een kwestie van doen.